Tarinankerronta on ollut markkinoinnin ytimessä jo pitkään – hyvä tarina pysäyttää, herättää tunteita ja jää mieleen. Nyt sinulla on käsissäsi uusi työkalu: generatiivinen tekoäly. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä, ja miten voit hyödyntää sitä?
Generatiivinen tekoäly, kuten ChatGPT (tekstisovellus), DALL E (kuvasovellus) tai Sora (videosovellus) viittaa keinoälymalleihin, jotka pystyvät tuottamaan uutta sisältöä: tekstiä, kuvia, videoita tai ääntä annetun syötteen perusteella. Voit käyttää näitä malleja muun muassa mainoskampanjoiden suunnittelussa, somejulkaisujen ideoinnissa ja asiakasviestinnän personoinnissa.
Tekoäly ei ainoastaan automatisoi sisällöntuotantoa – se voi myös auttaa syventämään tarinallista viestintää. Esimerkiksi:
Tarinankerronta on tehokas markkinointiviestinnän menetelmä, jolla taitava markkinoija luo yhteyden kohderyhmiinsä tunteiden kautta. Tarinallistamisen keinoin erotut kilpailijoistasi ja herätät mielenkiintoa tuotteisiisi tai palveluihisi.
Hyvä tarina on autenttinen. Se ottaa omakseen jonkin asian maailmassa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Silloin kukaan muu ei voi ainakaan helposti hyödyntää juuri samaa asiaa. Tekoäly herättää aiheellisesti kysymyksiä aitoudesta. Koneen luoma tarina ei ole sellaisenaan yhtä aito kuin ihmisen kirjoittama. Parhaat tulokset syntyvät, kun tekoäly toimii luovana työkaluna, ei yksin kirjoittajana. Sinun tehtäväsi on tuoda tarinaan sydän, arvot ja konteksti.
• Yrityksesi historia
• Brändin syntytarina
• Innovaatiot
• Käyttäjäkokemukset
• Uratarinat
• Asiakastarinat
• Referenssit
• Tuotehyödyt
• Vastuullisuus
Google arvottaa ihmisen luoman sisällön kokonaan tekoälyllä luodun edelle. Älä siis julkaise tekoälyn luomia sisältöjä sellaisenaan, vaan käytä niitä taustatietona ja inspiraationa luovuudellesi. Muista myös tarkistaa faktat, sillä tekoälykään ei ole erehtymätön.
Harjaantunut silmä paljastaa helposti tekoälyllä luomasi sisällöt. Silloin lukija voi tuntea itsensä petetyksi ja aliarvostetuksi. ChatGPT:llä on omat maneerinsa, joista sen luomat sisällöt tunnistaa:
• Kysymys/vastaus-rakenne: Esim. "Miksi laskeutumissivusi ei konvertoi? Vastaus löytyy puuttuvista tai heikoista toimintakehotteista."
• Liioitteleva myyntipuhe: "Jos jokin on "mullistavaa", "aloittaa uuden aikakauden" tai on "mestariteos", se on sitä ChatGPT:n mielestä.
• Muodollinen ja monimutkainen kieli: Arvioi, puhuisiko kukaan ihminen tavalla, jolla teksti on kirjoitettu.
• Persoonattomuus: Runsas passiivin käyttö ja asioiden esittäminen enemmän mahdollisuuksina kuin selvinä toimintaohjeina sekä viittaamattomuus omiin kokemuksiin paljastavat kirjoittajaksi tekoälyn.
• Virheettömyys: Kieli- ja kirjoitusvirheiden täydellinen puuttuminen voi kieliä tekoälyn käytöstä.
Hyvä tarina on helposti ymmärrettävä ja samaistuttava. Se auttaa asiakkaita luomaan tunnesiteitä brändiisi, jolloin he ovat todennäköisemmin sitoutuneita ja uskollisia. Generatiivinen tekoäly tarjoaa sinulle tilaisuuden erottautua. Monet suomalaiset markkinointitoimistot keskittyvät yhä perinteisiin sisältöstrategioihin, mutta globaaleilla markkinoilla tekoälyllä rikastettu tarinankerronta on jo arkipäivää. Nyt on oikea hetki kokeilla, testata ja kehittää uusia tapoja kertoa brändin tarina – ja antaa tekoälyn auttaa siinä.
Kun käytät tekoälyä oikein, se auttaa sinua luomaan hyvää sisältöä, säästää aikaasi ja auttaa hankkimaan lisää myyntiä ja asiakkaita. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, kuinka juuri sinä tai me yhdessä voimme hyödyntää tekoälyä markkinoinnissasi parhaalla tavalla.
Tero Hyttinen
tero.hyttinen@kajobrands.fi
045 260 5779
Lataa myös Tekoäly-opas.
Tero Hyttinen
+358 45 260 5779
tero.hyttinen@kajobrands.fi