Myynti ja markkinointi kuin kissa ja koira?

Mitä hyötyä markkinoinnista on yritykselle ja varsinkin sen myyntiosastolle?

Moni yritys näkee markkinoinnin vain kuluna, vaikka todellisuudessa se on yksi tärkeimmistä investoinneista liiketoiminnan kasvuun ja kannattavuuteen.

Markkinointi ei ole vain mainontaa tai näkyvyyttä. Markkinointi on strateginen työkalu, joka tukee myyntiä, rakentaa brändiä ja luo pitkäjänteistä kilpailuetua.

Tässä blogissa tarkastelemme, miten markkinointi hyödyttää koko yritystä ja erityisesti sen myyntiosastoa. Tutkimme myös, miksi se joskus tuntuu menevän täysin pieleen.

 

Markkinointi luo kysyntää ja liidejä

 

Yksi markkinoinnin keskeisimmistä tehtävistä on houkutella potentiaalisia asiakkaita yrityksen pariin. Hyvin suunniteltu markkinointikampanja kasvattaa tunnettuutta, herättää kiinnostusta ja ohjaa asiakkaita kohti ostoprosessia. Kun markkinointi tuottaa laadukkaita liidejä, myyntitiimi voi keskittyä siihen, minkä se osaa parhaiten, eli myymiseen.

Esimerkki:
B2B-yritys, joka panostaa sisältömarkkinointiin (blogit, webinaarit, oppaat), voi houkutella verkkosivuilleen päättäjiä, jotka etsivät ratkaisuja tiettyyn ongelmaan. Kun nämä liidit ohjataan myynnille, myyntiprosessi on tehokkaampi, sillä asiakas on jo valmiiksi "lämmin" ja tietoinen yrityksen tarjonnasta.

 

Myynti pääsee asiakkaaseen kiinni vasta kauan markkinoinnin jälkeen. 60–80 % asiakkaista on jo ollut jollain tavoin tekemisissä yrityksen tai sen tuotteen kanssa, ennen kuin he ovat suorassa yhteydessä myyntiin.

Markkinointi ja myynti puhuvat samaa kieltä

 

Modernissa yrityksessä markkinointi ja myynti eivät toimi erillään, vaan tiiviissä yhteistyössä. Markkinointi tarjoaa dataa ja analytiikkaa, joiden avulla myynti ymmärtää asiakaskohderyhmät paremmin. Toisaalta myynniltä saatu palaute auttaa markkinointia kohdentamaan viestit ja kanavat tarkemmin.

Esimerkki:
Jos myyntitiimi huomaa, että tietyt asiakassegmentit reagoivat paremmin tietyn tyyppiseen sisältöön tai viestiin, markkinointi voi käyttää tätä tietoa uusien kampanjoiden suunnittelussa. Näin molempien tiimien työ tehostuu ja tulokset paranevat.

 

Markkinointi rakentaa luottamusta ja brändiarvoa

 

Nykykuluttaja on entistä tiedostavampi ja kriittisempi. Ennen ostopäätöstä asiakkaat vertailevat, tutkivat ja etsivät tietoa. Vahva brändi ja johdonmukainen markkinointiviestintä rakentavat luottamusta, ja luottamus on myynnin paras ystävä.

Esimerkki:
Yritys, joka näkyy säännöllisesti asiantuntevissa medioissa, jakaa arvoa tuottavaa sisältöä ja tarjoaa erinomaista asiakaskokemusta, on huomattavasti uskottavampi kumppani kuin kilpailija, joka on markkinoilla näkymätön. Tällöin myyjän on helpompi avata keskustelu, koska brändi tekee jo osan "myyntityöstä" valmiiksi.

 

Markkinointi nopeuttaa myyntisykliä

 

Kun asiakkaat tuntevat yrityksen ja sen tarjoamat ratkaisut jo ennen ensimmäistä kontaktia, myyntiprosessi lyhenee merkittävästi. Markkinointi siis poistaa esteitä ostopolulta ja tekee asiakkaan päätöksenteosta helpompaa.

Esimerkki:
Digitaalinen markkinointi voi ohjata asiakasta vaihe vaiheelta eteenpäin. Esimerkiksi sähköpostisarjat, uudelleenmarkkinointi ja kohdennetut mainokset pitävät yrityksen mielessä ja tarjoavat lisäarvoa, kunnes asiakas on valmis ostamaan.

 

Markkinointi tekee myynnistä ennustettavampaa

 

Ilman markkinoinnin tukea myynti joutuu usein tekemään kylmäsoittoja ja toimimaan reaktiivisesti. Kun markkinointi tuottaa jatkuvaa näkyvyyttä ja liidivirtaa, yritys pystyy suunnittelemaan kasvuaan ennakoitavammin. Tällöin myös myynnin tavoitteiden asettaminen ja resurssien kohdentaminen on helpompaa.

 

Markkinointi synnyttää kysyntää, tekee tuotteet haluttaviksi ja tuo kassaan euroja. Ilman markkinointia kukaan ei tiedä, miksi juuri sinun tuotteesi kannattaa ostaa – eikä osta. Tuotekehitys, hallinto ja tuotanto voivat olla huippuluokkaa, mutta ne eivät tuota mitään ennen kuin markkinointi saa asiakkaan aktivoitumaan.

Miksi se sitten joskus ei vaan toimi?

Syitä on monia. Pettymysten taustalla ovat usein suunnittelemattomuus, epäsäännöllisyys ja lyhytjänteisyys. Vaativiakin asioita saatetaan yrittää tehdä itse, vaikka ei osata eikä aikaakaan ole käytettävissä.

Eri tavoitteet ja mittarit

Joskus markkinoinnin ja myynnin tavoitteet asetetaan eri suuntaan. Markkinointia mitataan esimerkiksi verkkosivujen liikenteellä tai kampanjoiden näkyvyydellä, kun taas myyntiä kiinnostaa vain kaupan syntyminen. Kun mittarit eivät tue toisiaan, syntyy tunne, että markkinointi ”ei auta myymään”.

 

Yhteistyön puute

Jos myynti ja markkinointi eivät keskustele, tieto asiakkaista, kampanjoista ja tarpeista ei liiku. Myynti voi kokea, ettei markkinointi ymmärrä asiakkaiden todellisia haasteita. Markkinointi puolestaan ajattelee, ettei myynti hyödynnä tuotettua materiaalia.

Väärä kohderyhmä tai viesti

Jos markkinointi puhuu eri yleisölle kuin minkä myynti kohtaa, syntyy ristiriita. Asiakas kokee viestinnän epäjohdonmukaisena, ja myynti joutuu paikkaamaan lupauksia, joita markkinointi on antanut liian laajasti tai optimistisesti.

Epärealistiset odotukset

Markkinointi nähdään joskus pikavoittojen tuottajana, vaikka sen suurin vaikutus näkyy usein vasta kuukausien päästä. Kun tuloksia ei tule heti, usko tekemiseen loppuu.

 

Haasta meidät – kerron mielelläni lisää!


Me Kajossa ajattelemme, että markkinointi tekee myynnistä tehokkaampaa, helpompaa ja tuloksellisempaa. Samalla se kasvattaa koko yrityksen arvoa. Kun markkinointi ja myynti toimivat yhdessä, syntyy voittava yhdistelmä, joka kasvattaa liikevaihtoa ja vahvistaa asiakassuhteita pitkäjänteisesti.

Kilauta, niin jatketaan juttua!

Tero Hyttinen

tero.hyttinen@kajobrands.fi

045 260 5779

 

 

Luitko jo nämä?

Aloitetaan

heti !

Ota yhteyttä, niin jutellaan

Tero Hyttinen

+358 45 260 5779

tero.hyttinen@kajobrands.fi

tai jätä soittopyyntö, niin me soitamme sinulle!

Kiitos! 
Viestisi on vastaanotettu ja kohta myös vastattu!
Ohhoh, jotain meni pieleen. Tarkistatko lomakkeen tiedot vielä uudelleen.