Ostajapersoonat – tunnetko asiakkaasi?

Tunnista ja tavoita asiakkaasi sekä puhuttele heitä myyvällä tavalla.

Mitä paremmin tunnistat ja määrittelet ihanneasiakkaasi, sitä tehokkaammin pystyt myymään heille tuotteitasi ja palveluitasi.

 

Lue johdanto ja lataa täytettävä PDF-tiedosto, johon voit kirjata yrityksesi ostajapersoonat – ohjatusti ja helposti!

 

Omien asiakkaiden tunnistaminen ja tunteminen ovat liiketoiminnan perussääntöjä. Ostajapersoonien avulla opit tuntemaan ja segmentoimaan asiakkaasi sekä luomaan heistä kohderyhmiä ja kohdentamaan markkinointisi oikein.

 

Yhdelle yhtä, toiselle toista

 

Kun olet määritellyt yrityksesi ostajapersoonat, voit selvittää, kuinka tavoitat heidät. Nyt osaat myös miettiä kutakin persoonaa puhuttelevat pääviestit. Kun briiffaat tämän kaiken perusteellisesti mainoskumppanillesi ja myyjillesi, edellytyksenne luoda myyntiä lisääviä kampanjoita perustelluin kustannuksin paranee.

 

Asiakaslähtöisyyden edellytys on asiakkaan tunteminen. Jopa yhdellä ja samalla palvelulla voi olla useampia kohderyhmiä, jotka tekevät ostopäätöksen eri perusteilla.

 

Uuden asiakkaan hankinta

 

Ostajapersoonat ovat nyt selvillä, hyvä! Seuraavaksi selvität, mikä saa heidät tikittämään. Millainen on heidän ostopolkunsa, millaisia kiinnekohtia sillä on yrityksesi kanssa, kuinka monta kohtaamista tarvitset, ennen kuin asiakkaasi tekevät ostopäätöksen?

 

Matalan sitoutumisen kuluttajatuote voi mennä kaupaksi nopean ja tunnepitoisen harkinnan perusteella. B2B-puolella harkinta-aika on usein pitkä, ja asiakas tarvitsee enemmän tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi ennen ostopäätöstä.

 

Ostajapersoonien tunnistaminen selkeyttää markkinointia ja myyntiä:

 

• Ymmärrät yrityksesi kohderyhmät

• Lisäät asiakaslähtöisyyttä ja tavoitteellisuutta

• Kohdennat viestisi asiakkaitasi puhutteleviksi

• Parannat kustannustehokkuutta ja vähennät hukkakontakteja

• Tunnistat, ketkä eivät ole asiakkaitasi

 

Tuumasta toimeen!

 

Lataa Ostajapersoonan määrittelyn työkirja. Tarvitset sitä sisäisesti myynnin ja markkinoinnin päätösten tukena. Erityisen hyödyllinen se on mainos- tai digitoimistosi briiffauksessa.

 

Lataa työkirjasi täältä.

Luitko jo nämä?

Aloitetaan

heti !

Ota yhteyttä, niin jutellaan

Tero Hyttinen

+358 45 260 5779

tero.hyttinen@kajobrands.fi

tai jätä soittopyyntö, niin me soitamme sinulle!

Kiitos! 
Viestisi on vastaanotettu ja kohta myös vastattu!
Ohhoh, jotain meni pieleen. Tarkistatko lomakkeen tiedot vielä uudelleen.