
Mitä paremmin tunnistat ja määrittelet ihanneasiakkaasi, sitä tehokkaammin pystyt myymään heille tuotteitasi ja palveluitasi.
Omien asiakkaiden tunnistaminen ja tunteminen ovat liiketoiminnan perussääntöjä. Ostajapersoonien avulla opit tuntemaan ja segmentoimaan asiakkaasi sekä luomaan heistä kohderyhmiä ja kohdentamaan markkinointisi oikein.
Kun olet määritellyt yrityksesi ostajapersoonat, voit selvittää, kuinka tavoitat heidät. Nyt osaat myös miettiä kutakin persoonaa puhuttelevat pääviestit. Kun briiffaat tämän kaiken perusteellisesti mainoskumppanillesi ja myyjillesi, edellytyksenne luoda myyntiä lisääviä kampanjoita perustelluin kustannuksin paranee.
Asiakaslähtöisyyden edellytys on asiakkaan tunteminen. Jopa yhdellä ja samalla palvelulla voi olla useampia kohderyhmiä, jotka tekevät ostopäätöksen eri perusteilla.
Ostajapersoonat ovat nyt selvillä, hyvä! Seuraavaksi selvität, mikä saa heidät tikittämään. Millainen on heidän ostopolkunsa, millaisia kiinnekohtia sillä on yrityksesi kanssa, kuinka monta kohtaamista tarvitset, ennen kuin asiakkaasi tekevät ostopäätöksen?
Matalan sitoutumisen kuluttajatuote voi mennä kaupaksi nopean ja tunnepitoisen harkinnan perusteella. B2B-puolella harkinta-aika on usein pitkä, ja asiakas tarvitsee enemmän tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi ennen ostopäätöstä.
• Ymmärrät yrityksesi kohderyhmät
• Lisäät asiakaslähtöisyyttä ja tavoitteellisuutta
• Kohdennat viestisi asiakkaitasi puhutteleviksi
• Parannat kustannustehokkuutta ja vähennät hukkakontakteja
• Tunnistat, ketkä eivät ole asiakkaitasi
Lataa Ostajapersoonan määrittelyn työkirja. Tarvitset sitä sisäisesti myynnin ja markkinoinnin päätösten tukena. Erityisen hyödyllinen se on mainos- tai digitoimistosi briiffauksessa.
Lataa työkirjasi täältä.

Tero Hyttinen
+358 45 260 5779
tero.hyttinen@kajobrands.fi

















