Hätäisimmät voivat jo ajatella, että tekoälyalustat, kuten ChatGPT, olisivat päihittämässä perinteiset hakukoneet. Fakta on kuitenkin se, että hakukoneet hallitsevat hakumaailmaa edelleen ylivoimaisesti. Googlella on monta kertaa enemmän* käyttäjiä kuin ChatGPT:llä, ja Googlen hakujen määrä kasvoi vielä vuosina 2023–2024, vaikka tekoälyalustat saivatkin jo paljon uusia käyttäjiä. Sittemmin Googlen osuus nettihauista on hieman laskenut mutta on silti edelleen tiukasti 90 prosentin tuntumassa.
(* ChatGPT:llä on noin 400 miljoonaa viikoittaista käyttäjää, Google Searchilla vastaava luku on noin 2 miljardia.)
Kilpailijat:
· Bing~4 %,
· Yandex ~2,5 %,
· Yahoo ~1,3 %,
· DuckDuckGo ~0,8 %,
· Baidu ~0,6 %
Vaikka hakukoneet ovat edelleen ensisijainen tapa etsiä tietoa, tekoälyalustat ovat vaikuttaneet siihen, erityisesti orgaanisen haun osalta. Aiemmin ihmisten täytyi siirtyä pois Googlesta esimerkiksi sinun sivustollesi saadakseen vastauksen kysymykseensä. AI-yhteenvetojen ansiosta käyttäjät saavat nyt vastauksensa suoraan hakutulossivulta. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän ei tarvitse klikata pois Googlesta löytääkseen tarvitsemansa (zero-click search). Erään tutkimuksen* mukaan jopa 75 % Googlen kyselyistä ei johda klikkauksiin.
(*SparkToro/Rand Fishkinin analyysi.)
Hyvä uutinen on se, että paikalliseen hakukoneoptimointiin tekoäly ei ole vaikuttanut niin paljoa. Hauissa, joissa on paikallinen tai esimerkiksi osto-, tilaus- tai varausaikomus, eivät saa osakseen AI-yhteenvetotuloksia. Tämä tarjoaa hyvän mahdollisuuden yrityksille tulla edelleen löydetyiksi tällaisissa hyvinkin kaupallisissa kyselyissä.
On kaksi tapaa lisätä näkyvyyttä ja ohjata liikennettä verkkosivustollesi tekoälyn avulla:
1. Pyri näkymään tekoälyn ominaisuuksissa hakukoneissa, kuten AI-yhteenvedoissa.
2. Pyri saamaan ohjausliikennettä tekoälyalustoilta.
Noudata parhaita SEO-käytäntöjä. Perinteiset SEO-käytännöt ovat edelleen paras tapa näkyä tekoälynkin hakuominaisuuksissa. Tekoäly vastaa yleensä kyselytyyppiseen sisältöön hakukoneissa, siksi sivustolle kannattaa luoda myös kysymys/vastaus-pohjaista sisältöä. Luomalla "mitä","miten" ja "miksi" -kysymyksiin vastaavaa sisältöä yritykseesi liittyen voit lisätä mahdollisuuksiasi olla lähteenä näille hakutuloksille. Rakenna lisäksi linkkejä sivustoosi. Tämä lisää verkkosivustosi näkyvyyttä ja uskottavuutta, mikä puolestaan lisää mahdollisuuksiasi näkyä AI-yhteenvedoissa.
Tee sisällöstäsi helposti löydettävää tekoälyn indeksoijille. Tämä sisältää sivun nopeuden ja mobiiliystävällisyyden varmistamisen verkkosivustollasi sekä sisäisten linkkien käyttämisen löydettävyyden parantamiseksi. Kuulostaako tutulta SEO-hommalta? Niin pitääkin. Lisäksi tekoälyhaut ovat usein keskustelunomaisia ja pitkähäntäisiä. Kohdista sisältösi tällaisiin hakuihin.
Tekoäly vaikuttaa lähes kaikkiin nykyaikaisen elämän osa-alueisiin, eikä tiedonhaku internetistä tee tässä poikkeusta. Aika ottaa etumatkaa kilpailijoihin AI-osaamisessa on nyt!
Ensisijainen vaikutus hakukoneiden tuloksiin kohdistuu edelleen orgaaniseen hakuun ja hakukoneoptimointiin. Perinteiset hakusanamainokset toimivat edelleen hyvin klikkausten ja konversioiden aikaansaamiseksi ja ovat erittäin tehokkaita ohjaamaan klikkauksia ja liidejä yrityksellesi.
Raha kelpaa teknologiayrityksille. Ennen pitkää myös tekoälyalustoista tulee maksullisia mainoskanavia. Tutustu suosituimpiin tekoälyalustoihin ja tutki, miten ne toimivat ja selvitä, miten ihmiset hakevat niillä ja miten yrityksesi voi näkyä niissä.
Kajo Brands on käytettävissäsi, jos ja kun päätät tarttua härkää sarvista ja ottaa haltuusi teköälyalustat ja Googlen AI-ominaisuudet. Aika ottaa etumatkaa kilpailijoihin AI-osaamisessa on nyt.
Tero Hyttinen
Puh. 045 260 5779
tero.hyttinen@kajobrands.fi
Lue myös: Tekoäly ja tarinankerronta.
Tero Hyttinen
+358 45 260 5779
tero.hyttinen@kajobrands.fi