Markkinoinnin ROI eli sijoitetun pääoman tuotto kertoo, paljonko mainontasi tuottaa.
Tuskailetko sinäkin mainonnan tuottoprosentin (ROI) mittaamisen kanssa? Se on täysin ymmärrettävää. Mittaamisen vaikeus johtuu yleensä hajanaisesta markkinointidatasta, epäselvistä yhteyksistä asiakasaktiivisuuden ja tulosten välillä tai siitä, että seuraat vääriä mittareita.
• Tunnista kohderyhmät
• Aseta tavoitteet
• Valitse markkinointikanavat
• Aloita kampanjointi
• Selvitä markkinoinnin todelliset kustannukset
• Selvitä realisoituneet myyntituotot
• Varmista, että ymmärrät yhteydet ja vaikutussuhteet markkinointi- ja myyntitapahtumien välillä
ROI tulee laskea jokaiselle markkinointikanavalle erikseen, jotta voit vertailla eri kanavien tehokkuutta.
Kaava:
(Lisämyynti - mainoskulut) ÷ mainoskulut × 100 = ROI
Esimerkki:
Käytät 1 000 euroa mediarahaa Google Ads -mainontaan, mainostoimistosi laskuttaa työstä 300 euroa. Mainontasi on tuottanut 9 000 euron edestä lisää myyntiä, ROI lasketaan:
(9 000 - 1300) ÷ 1300 × 100= 592 %.
Keskimääräistä ROI-lukemaa ei ole oikeastaan olemassakaan, sillä se on täysin toimiala- ja yrityskohtainen. Tärkeintä on saada ensin ROI selville ja sen jälkeen pystyä kasvattamaan sitä. Nyrkkisääntö on asettaa tavoitteeksi ensin 500 %. Tämä lukema varmistaa, että kampanjasi tuotto kattaa myös tuotanto- ja henkilöstökulut sekä yrityksen kiinteät kulut, joita ROI-kaava ei ota huomioon.
Eniten ROI-kaavasta on hyötyä, kun haluat selvittää lyhytaikaisten mainoskampanjoidesi tehokkuuden. Silloin voit verrata tuottoprosenttia suoraan aikaisempiin tuloksiisi.
Kuluttajakaupassa lasket ROIn tyypillisesti myynnistä saamillasi luvuilla. B2B-liiketoiminnassa tavoitteena on myyntiä useammin liidien keruu. Silloin sinun täytyy selvittää yhden liidin keskimääräinen tuotto, ja hyödyntää sitä ROI-kaavassa.
Kaava:
(Uusien liidien arvo - mainoskulut) ÷ mainoskulut × 100 = ROI
Eri kanavilla on erilaiset tuottoprosentit. Edukseen erottuu erityisesti sähköpostimarkkinointi. Se on toteutukseltaan suhteellisen edullista, varsinkin automatisoituna. Ja kun kohderyhmäsi koostuu markkinointiluvan myöntäneistä tai uutiskirjeesi tilanneista ihmisistä, he todennäköisesti suhtautuvat tarjontaasi myötämielisesti.
Silti muillakin kanavilla on paikkansa, erityisesti uusien asiakkaiden tavoittamisessa, asiakasuskollisuuden ylläpitämisessä ja tunnettuuden kasvattamisessa. Menestys muodostuu useiden eri kanavien ja toimenpiteiden summana.
Oletko koskaan laskenut kampanjoidesi ROIta? Jos et, niin nyt on hyvä hetki aloittaa. Aloita pienestä ja ota ensimmäinen askel seuraavan kampanjasi yhteydessä.
Mainonta on investointi, ja ROI on hyvä työkalu sen perustelemisessa. Kun tiedät toimiesi tulokset konkreettisesti, osaat kehittää markkinointiasi tehokkaampaan suuntaan.
Ota yhteyttä, niin jutellaan, kuinka sinäkin voit tehostaa markkinointiasi ROI-laskennan avulla.
Tero Hyttinen
045 260 5779
tero.hyttinen@kajobrands.fi
Tero Hyttinen
+358 45 260 5779
tero.hyttinen@kajobrands.fi